tirsdag 3. mars 2015

Søking i gårdsmatrikkelen for 1886

Jeg hadde 2-3 timer til rådighet i Oslo forleden, og hva er vel bedre enn en tur innom Deichmanske bibliotek for å sjekke bygdebøker vi ikke har på vårt lille lokale bibliotek i Holmestrand!

Jeg hadde med meg min lille Surface med Legacy på, så da har jeg det jeg trenger for litt slektsøk.

Jeg valgte å konsentrere meg om Hedmark og spesielt Eidskog og Sør-Odal.
Siden bygdebøkene for Sør-Odal ikke hadde så god indeks som jeg kunne tenkt meg for å lete i riktig bygdebok, ville jeg sjekke matrikkel 1886 som ligger på nettsiden til Registreringssentralen for historiske data (RHD). Der har det lenge ligget matrikler i pdf-format som kunne lastes ned.

Jeg fant disse matriklene søkbare - noe som lettet min leting i bygdebøker vesentlig! Som eksempel gjorde jeg et søk på gården Galterud - for hva visste jeg om den tilhørte Strøm, Ullern, eller Opstad sogn? Veldig lite!

Ved søk i matrikkelen fikk jeg fram nettopp dette! Se eksempelbildene under:

Her ser du hvordan jeg søkte:


Her ser du trefflista, 13 i tallet. Der ser jeg tydelig at Galterud tilhørte Strøm og fikk da vite i hvilken bygdebok jeg skulle se i. En annen nyttig opplysning i trefflista er hvilke bruk som tilhørte Galterud. En veldig nyttig søkeside!!


Ingen kommentarer: