onsdag 2. april 2014

Legacy i fokus!

Ja denne uka har slektsprogrammet jeg bruker og som jeg er fadder for hos DIS-Vestfold, stått i fokus.

Jeg snakker om programmet Legacy som er et amerikansk slektsprogam (Legacy Family Tree) oversatt til norsk. Versjon 8 kom ut i norsk drakt rett før jul 2013 som jeg har hatt siden da - men det tar nok litt tid å bli like godt kjent med funksjonene som jeg var med forrige versjon. Den norske utgaven av programmet har også en egen nettsidene som kan være lurt å følge med på. Her legges det ut nyheter, oppdateringslogger, hva som er endret ved hver oppdatering og mye annen nyttig informasjon: LegacyNorsk. Det finnes og et brukerforum som du finner på samme nettside: Legacy brukerforum

Jeg driver en Legacy brukergruppe for DIS-Vestfold med fast møtested på Holmestrand bibliotek og med møter en gang i mnd. På grunn av diverse ting var ikke det første møtet for 2014 før 31. mars - så dette ble avviklet på mandag denne uka. Vi hadde et bra møte hvor jeg viste endel av de nye funksjonene, noen fikk hjelp til installasjon av programmet og henting av slektsbasen som blir liggende selv om ny versjon tas i bruk. Ja - selv om man avinnstallerer Legacy blir slektsbasen liggende. Noen barnesykdommer har det vært, men de fleste av disse er nå rettet ved nye oppdateringer.

Vi snakket også litt om bilder, og at det er lurt å lage en egen bildemappe der hvor Legacy er installert og legge kopi av bildene der. Da blir henvisningen programmet bruker til bildene liggende, selv om du endrer på bildemappen der alle bilder ligger. Og ikke minst - du har en kopi av bildene som du kan endre og redigere, mens originalbildet blir liggende urørt i bildemappen du har. Tar du sikkerhetskopi kan du velge om du vil ha med media-filer - ikke dumt hvis du har endel bilder med i programmet!

I går var jeg en tur hos DIS-Larvik (min første tur med meg bak rattet dit faktisk!) og presenterte den nye versjonen av Legacy der. Jeg telte ikke hvor mange som kom, men ca 15 personer var det nok der. De har allerede etablert brukergrupper for både Embla og Legacy - bra jobba for en relativt ny DIS-gruppe!

Jeg gikk gjennom endel av de mest brukte funksjonene uten å gå dypt inn i de. Folk virket ihvertfall fornøyd med det jeg viste fram - og det vanket en aldeles vakker og stor rosebukett på meg etter møtet.

Tusen takk!!

2 kommentarer:

TilFedrene sa...

Flott med slikt opplæringstilbud. Det får mange flere til å bruke gode verktøy i slektsforskningen sin.God ide å ha bildefilen med bilder som skal inn i Legacy på samme sted som Legacyfilen.

Liv Ofsdal sa...

Takk for kommentar! Jo da, jeg ser jo behovet og - greit å lære bort videre det man kan :)