tirsdag 11. mars 2014

Dansk slektsforsking - en utfordring?

...egentlig ikke så veldig utfordrende bare man lærer seg hva de har tilgjengelig og ikke!

Mitt første inntrykk er (unnskyld alle dansker) at mange av de skanna kildene er veldig dårlig skanna, sammenlignet med de norske. Det syns jeg er veldig synd, når man først gjorde den store jobben med å skanne såpass mange dokumenter. Men når det er sagt - så helt håpløst er det allikevel ikke når man blir kjent med systemene og dokumentene og hva man kan forvente å finne!

Jeg syns jeg har lært mye om dansk slektsforsking den siste tiden og vil her komme med de kildene jeg har brukt. Dette er på ingen måte en fullstendig oversikt - men jeg vil vise til de kildene jeg selv har hatt nytte av.

Som i Norge, ligger de danske kildene også fritt ute - her trengs intet abonnement - supert!

Arkivverket i Danmark står for en stor del av kildene, her var det for meste de skanna utgavene av kirkebøker og folketellinger jeg brukte:

Folketellinger kan man få opp i perioden 1787-1930, og mye oftere enn vi er vant til i Norge!
Men det er verd å merke seg at alle år er ikke tilgjengelig for alle steder, enten fordi de ikke er godt nok bevart eller rett og slett ikke finnes.








Kirkebøker kan man få tilbake til 1645 og fram til 1965 (dødsfall). Men her gjelder det samme, de kan ha gått tapt eller de finnes ikke.

Når det gjelder sperrefrister på danske kirkebøker ble gleden stor da jeg oppdaget at de slett ikke var så strenge som i Norge! Se bare på bildet under:



Så er det det med å finne ut rett geografisk område, det må man vite for å få hentet fram de rette dokumentene. Her finnes det flere hjelpemidler:
Det finnes allikevel hjelpemidler hvis man ikke finner rett område, DIS-Danmark har sitt eget forum: DIS forum i tillegg til flere hjelpegrupper på FaceBook som: Slægtsforsking og Genalogisk forum (og sikkert flere).

I tillegg har man også søkbare kilder i Danmark som:
Ja dette var vel i grove trekk det jeg brukte - København er en sak for seg selv så jeg kommer tilbake til det i et senere innlegg.


Så vil jeg si, bruk facebook og forumet hos DIS-Danmark hvis du står fast på metodikk eller tyding - de er der for å hjelpe oss! 

Jeg fikk masse hjelp begge steder i min leten etter dansker!

3 kommentarer:

Anne-Grethe Syvertsen sa...

Så fin informasjon. Tusen takk :)

Liv Ofsdal sa...

Bare hyggelig :) Dette var nye ting for meg så da var det greit å dele syns jeg :)

TilFedrene sa...

Liker slik praktisk informasjon. Takk!